• The Chesterfield Brand

    The Chesterfield Brand

    “Veel mensen weten dit eigenlijk niet, maar in dit soort tassen gemaakt van een speciaal soort wax pull up rundleer is The Chesterfield Brand één van de marktleiders in de Europa!"

Tassen uit Assen!

Maandag 13 feb waren we met onze club op bezoek bij een bijzonder en erg mooi bedrijf in Assen, The Chesterfield Brand. Deze leren tassengigant zit in Assen Noord, tussen de Drentse Hoofdvaart en de A28 aan de Amerikaweg 24. Het bedrijf bestaat inmiddels uit 25 medewerkers die een erg leuk team vormen.

In 2018 had het bedrijf 6 medewerkers, reken uit je groei! Het is een uniek familiebedrijf gerund door CEO en oprichter Koos Hoving die al 37 jaar werkzaam is in de tassenbranche. Zijn zoon Martijn Hoving werkt als vertegenwoordiger in Noord Duitsland en managet de organisatie intern. Moeder Annemarie (eventmanager) was onze gastvrouw en dochter Avelon werkt als hoofd marketing.

The Chesterfield Brand
Veel mensen weten dit eigenlijk niet, maar in dit soort tassen gemaakt van een speciaal soort wax pull up rundleer is The Chesterfield Brand één van de marktleiders in de Europa!

Het maakt ons als CCA trots om te zien waar een bedrijf uit Assen toe in staat is en wat voor positie ze ‘dragen’ op het wereldtassentoneel. Ondernemers pur sang. In hun showroom hangen tal van tassencreaties aan de wanden, bedacht en ontworpen in Assen, en made in India. Daarover dadelijk meer.

Ontvangst in de kantine deel 1
Nadat we door de hele familie hartelijk werden ontvangen, konden we even socialisen in de gezellige kantine van dit mooie bedrijfspand. Leuk detail, deze is nog ontworpen door CCA lid Herwin Dietvorst, en onlangs nog geschilderd in frisse kleuren door schilders van Bart Grezel. Een pand met een hoog CCA gehalte dus, leuk! Stefan Zevenberg en Marjan Beumer (Roma) kletsen bij in onze Optiek.

Ontvangst in de kantine deel 2

Ook onderling stellen leden zich even aan elkaar voor. We zien de laatste tijd gelukkig weer wat meer nieuwe gezichten van bestaande leden. Nou hadden we dit keer natuurlijk ook wel een aantrekkelijk uitje in dit mooie tassenbedrijf. Het hele pand rook naar vers gelooid leer en er hing heel veel moois!

Hier zien we Miranda Kamphuis van de Gemeente Assen handen schudden met Nol Goulmy. Dat is trouwens geen Chesterfield Bag hoor Miranda! Dus straks nog even struinen op de website 😉.

De Bagsbar is weer geopend
Na de presentatie ging de bar weer open en kon men even hydrateren. Chris Bus en Koos zijn met elkaar in gesprek terwijl de meeste leden al binnen zijn rond 17.00 uur. Daan Pool van marketingbureau Pienter staat in gedachten verzonken te wachten op zijn bestelling. Wellicht denkt hij aan een gezamenlijke Pientere online campagne voor Chesterfield Bags? Nou Daan, dat snappen we. Niet alleen hun zaak maar ook hun marketing ziet er, mede dankzij dochter Avelon, super fraai en gelikt uit.

De JWF kazerne blijft!
Geertje opende het event door vrijwel direct onze burgemeester Marco Out naar voren te halen met het grote en inmiddels gepubliceerde nieuws; De JWF kazerne in Assen blijft open! Dit is onlangs besloten door de staatssecretaris na uiteraard een sterke lobby voor (militaire) werkgelegenheid in de regio. De kazerne gaat in de nabije toekomst een stukje kleiner worden maar onze rode baretten van het 13e Bataljon Luchtmobiel blijven in elk geval de hoofdgebruiker, samen met de Dienst vervoer van Justitie. Super goed nieuws. Assen is dus nog lang niet van zijn militairen af, en deze zullen het beeld van de stad zeker de komende decennia nog blijven kenmerken.

Nieuw lid Tim Terburg
Dit is Tim Terburg, werkend als accountmanager zakelijke markt voor de Virena Autogroep in Assen. Ze zitten aan de Duitslandlaan nummer 5, echter verkopen ze Koreaanse auto’s. Uit hun showroom rollen namelijk dagelijks KIA’s naar binnen en buiten. Dus als iemand nog een goede en misschien wel elektrische wagen nodig heeft voor de zaak? Bel Tim. Ze hebben erg veel KIA keuze. Welkom!

De tassenexperts..
Hier kondigt Geertje de gastheer aan; Koos Hoving, CEO en founder van The Chesterfield Brand.

Hij neemt vanaf dat moment het woord en waarschuwde dat dit zeker drie kwartier zou duren! Maar, die tijd werd afgewisseld met zijn zoon Martijn dus het was zeker niet saai.

Samen hadden ze een zeer bevlogen en mooi opgebouwd verhaal van start tot nu. Dit familiebedrijf gaat al een tijdje mee en heeft diverse gedaanteverwisselingen gekend.

Bij The Chesterfield Brand hebben ze een enorme fascinatie voor leer. Volgens hen moet je leer kunnen ruiken en voelen voordat je kan beoordelen of je een mooi stukje leer in handen hebt. Het zal dan ook niemand verbazen dat het er overal heerlijk naar leer ruikt.

Een grote rits aan ervaring..
Om bijna een uur samen te vatten in een paar alinea’s draagt niet bij aan een vlotte leesbaarheid van dit stuk. Maar in het kort; Koos was vroeger fietsenmaker en werkte daar met fietstassen. Al gauw koos hij er voor om zelf fietstassen te ontwerpen en laten maken. Jaren later werd de stap naar tassenmaker gezet. Van fietstAssen naar modieuze tassen in een notendop. Maar hier gingen uiteraard wel vele zakenreizen aan vooraf, op zoek naar de juiste leersoorten en kwaliteit. Koos is al meer dan 100 keer in China, Hongkong en India geweest. In dit laatste land, in de stad Calcutta, staan 10 fabrieken die zijn Chesterfield bags maken. Hij reist hier nog 4 keer per jaar naar af om de leerkwaliteit te bekijken en tegelijkertijd de duurzaamheid van het productieproces te bewaken.

Leuk jullie te LEREN kennen..
Die foto zit in de tas Martijn. Goed Gerregelt.. 😉 En je maakte zelf, mogelijk onbewust, de beste woordgrap van de avond. Die zit in de tas. Dank nog daarvoor!

Martijn was in 2015 klaar met zijn studie en besloot na een stage in de tassenmode in Hongkong dat hij ondernemer wilde worden. Pa stelde voor om 3 dagen in de week in noord Duitsland te gaan reizen maar na 2 weken besloot Martijn om dit te blijven doen en nu is hij ondernemer van Makorian bv waar The Chesterfield Brand onder valt. We kunnen stellen dat dit een mooi succesverhaal is geworden. Hij vindt de handel leuk en heeft zich hier vol overgave in gestort. Zijn kennis van de markt en de organisatie is groot, en de grootste afzet is buurland Duitsland. Dat land is gek van dit merk tassen. Sehr schön!

Leermeester
Het is mooi om te zien hoe Koos de passie voor tassen over heeft kunnen brengen aan zijn vrouw en kinderen. Met een schat aan kennis heeft Pa Hoving Martijn en tweede zoon Rick (die in Oostenrijk woont en de zuid Duitse en Oostenrijkse markt bewerkt) geleidelijk bij hun hengsels gepakt. Zo kregen ze elk jaar meer verantwoordelijkheid in de verkoop, organisatie en inkoop. Hier stonden ze elkaar aan te vullen in hun boeiende tijdlijn van 0 tot nu. In dit laatste deel van de presentatie ging Koos in op de 5 verschillende soorten leer die er voor hun producten worden gebruikt. Met deze bestrijken ze een hele brede markt. Voor elke smaak is er een leersoort en van elke leersoort is er een passende tas. Leer is een bijproduct van de vleesindustrie, en The Chesterfield Brand maakt hier een gaaf en duurzaam product van.

CCA’ers luisteren naar zakelijk succesverhaal
Het is niet zo gek dat de leden zo aandachtig en geboeid zitten te kijken en luisteren. Koos is namelijk een bevlogen man met een rijke geschiedenis in de tassen. Deze Roldenaar vertelte hierover in een ruime tijdlijn tussen circa 1980 en nu. In 2015 komt zijn zoon Martijn in beeld en die zal het gesprek dan ook overnemen om te vertellen wat ze als Chesterfield Brand de laatste jaren gedaan hebben.

Een perfect lopend buffet dzv Beijk Catering
Deze cateraar had in een mum van tijd een fantastisch en kwalitatief zeer goed buffet neergezet.

Sommige leden in de rij keken geduldig vol ongeduld tot ze aan de beurt waren om te zien wat de diverse schalen voor ze in petto hadden. Er was voor elk wat wils en het eten was verrukkelijk.

Af en toe kwamen er mensen uit de kantine om nog even in te ritsen voor een tweede keer..

Tassen en tafelen
Aansluitend aan de presentatie sloot men aan bij het buffet om samen te eten en bij te praten of nader kennis te maken. Men moest energie bijtanken voordat de rondleiding door het grote magazijn van start ging. Gezellig zo’n lange tafel waar je met zijn 8en wel aan kan schuiven. Dat hebben ze slim ingericht. Annemarie zorgde er voor dat alle leden voorzien waren van een drankje. En ze gaf aan dat men welkom was om nog eens langs te komen voor een kop koffie en een stukje tassenadvies.

 

Dinertime aan de Amerikaweg
Sylvia had net een portie Beijk opgeschept. Achter haar staat Richard Heling samen met Patrick Kliphuis naar het plafond te kijken. Richard doet mogelijk ideeën op voor zijn nog te betrekken nieuw kantoorpand en Patrick had al met een schuin oog gekeken welk koffieapparaat er in dit pand staat. Eentje van Feyen? 

Oi Syl, dat is ook geen Chesterfield hè.. Ben je al warmgelopen voor een vervanger?

Tafelen en tassen
Diezelfde Richard zit nu met Bart aan tafel. Die zal waarschijnlijk nog wel vol zitten van zijn schilderklus hier.. 😉. Het ziet er wel erg strak en fris uit Bart! WoW en GAAF. Martijn en Patrick zijn serieus aan het netwerken zo te zien. Dat is ook wat waard natuurlijk!

 

Geen fast-fashion!
Martijn legt uit dat The Chesterfield Brand niet mee doet aan zogenaamde fast-fashion. Bij het ontwerpen richten ze zich op tijdloze en kwalitatief hoogwaardige modellen. Hun collectie is daarom ook voor 80% doorlopend en maximaal 20% varieert. Hiermee garanderen ze naar eigen zeggen dat ieder product dat hun magazijn bereikt een betere bestemming krijgt dan de prullenbak. Zo gaan ze overproductie en verspilling tegen. Uiteraard hebben zij in Assen 2 verkooppunten; Boerema lederwaren en Duifhuizen.

Opslag en distributie
Na het diner werd de groep in tweeën opgesplitst en ging er eentje met pa mee naar het magazijn, en de andere groep volgde zoon naar hun showroom. Na een dik kwartier werd er gewisseld.

Hier zien we Koos uitleg geven over zijn distributie in hun magazijn. Overal waar je keek stonden stellages vol dozen met tassen. En hier rook het uiteraard nóg meer naar leer dan zojuist.

Chesterfield Bags heeft inmiddels 1500 verkooppunten in 21 landen over heel de wereld en vanuit dit magazijn doen ze hun wereldwijde distributie. Daarnaast gaan hun klasse tassen via hun webshop de hele wereld over! Neem eens een kijkje? https://www.chesterfieldbags.com/nl/

Indrukwekkend verhaal over duurzaamheid
De CCA leden luisteren aandachtig naar Martijn terwijl hij uitlegt hoe hun collectie tot stand komt.

Wel vrij toevallig dat hier dan weer alleen maar heren op de foto staan. Maar ook voor heren heeft dit merk een grote keuze aan producten in huis. En niet alleen tassen, want ze verkopen ook mooie leren riemen en portemonnees. Waar staan de vrouwen dan eigenlijk?

De vrouwen op de eerste rij
Hier staan de vrouwen natuurlijk! Zo dicht mogelijk en vol interesse bij de mooiste modellen tassen.

Introducee Mandy heeft al een favoriet in gedachten, en zowel Sylvia als Esmee kijken ook aandachtig naar de collectie. Het zal ons niet verbazen als er binnenkort tassen bezorgd gaan worden bij 1 of meer van de dames. De tijd zal het leren! Ze zullen jullie goed staan denken we.

 

Afsluitend
Om 20.00 uur liepen de laatste CCA leden richting de uitgang en verdwenen ze in het duister van de (inmiddels) avond. Het was een leuk, modieus en leerzaam uitje. Graag tot de volgende keer!

Team CCA

Copyright © 2020 Commerciële Club Assen. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Realisatie door Welldotcom - Puntgaaf Internetbureau