Mijn profiel

Leden vertellen

Jan Anne Bouma

Sligro Horeca Groothandel Assen

Maandag 20 december bracht ik, Ger van Gerregelt, een bezoek aan de Sligro Assen. Ik had een afspraak met  Eeldenaar Jan-Anne Bouma, vestigingsdirecteur en als CCA lid actief in de activiteitencommissie.

Een loopbaan in de bulk.. 
Jan-Anne, hoe ben jij dit groothandelsvak ingerold? 

Op mijn 28e was ik supermarktmanager op de Veluwe. Ik wilde graag carrière maken in deze branche dus een verhuizing van Drenthe naar Almere en later Zwolle had ik daar wel voor over. 
Ik kon vlot manager worden binnen Laurus bij de formule Edah en heb op diverse plekken in het land leiding kunnen geven als supermarktmanager. Ook mijn opleidingen heb ik op de Veluwe gedaan en toen ik eenmaal manager was kon ik op diverse plekken in het land werken zoals Harderwijk, Lelystad, Amsterdam en Amersfoort waar ik mooie dingen heb kunnen doen en veel ervaring heb opgedaan.

In 2003 ben ik weer naar het Noorden verhuisd, terug naar mijn roots. Van 2003 tot en met 2007 was ik supermarktmanager op diverse locaties in Noord-Nederland. In 2007 kreeg ik een kans om voor de Sligro te komen werken in de buitendienst als vertegenwoordiger. Dit was een mooie stap in mijn carrière en een perfecte voorbereiding op mijn huidige baan als vestigingsdirecteur in Assen. 

Je hebt je eigen winkelwagen gevuld met branche-ervaring om zo in steeds grotere zaken te rollen. Van kleine handel naar groothandel. Van kassabon naar factuur voor de professionele ondernemer.  

Het ontstaan van de Sligro in Assen.. 
Kan je in het kort de formule Sligro toelichten? En kan je daarna vertellen wanneer het moederbedrijf zag dat Assen kansen bood en wat jouw rol hierin was destijds?  

De Sligro is marktleider in foodservice. Het is een landelijke organisatie met 51 zelfbedieningsvestigingen. Ze zitten in alle fatsoenlijke steden en hun visie is dat er in een straal van 40km een Sligro bereikbaar moet zijn voor een ondernemer. Het bedrijf levert een assortiment van ruim 75.000 food en non-food artikelen aan alle soorten bedrijven met een KvK inschrijving. We zijn actief in Nederland, en inmiddels ook in België. 

In 2011 is er een marktonderzoek geweest vanuit het servicekantoor van de Sligro waaruit naar voren kwam dat er in Assen inmiddels een gezond vestigingsklimaat was voor een nieuwe vestiging. Er was hier namelijk geen groothandel. In september 2012 was het zover en gingen de Sligrodeuren in Assen open. Toen de Sligro besloot om zich in Assen te vestigen had ik al gesolliciteerd op mijn huidige functie omdat ik daar klaar voor was. Die carrièrewens werd werkelijkheid en ik kreeg deze functie een half jaar voor we hier open zouden gaan, midden in de verbouwing. Ik ben dus overal vanaf dag 1 bij betrokken geweest en dat voelde voor mij gelijk goed en eigen.

 Mooi dat de Sligro in jou DE grote man zag om de vestiging Assen op te bouwen en te draaien!  

Het werken in een groothandel..  
Kun je een samenvatting geven van je werk uit je eigen grote doos ervaring? Wat zijn de verschillen?

Werken met ondernemers en het operationele proces in een supermarkt was ik gewend. Dit komt aardig overeen met hoe het er hier aan toe gaat alleen dan vele malen groter. Alleen qua klanten en klantcontact is het verschil tussen foodretail en foodservice echt als dag en nacht. Dit is B2B en je moet relaties opbouwen met een klant. Ik heb hier niet meer te maken met een eindconsument van wie ik de laatste halte ben naar een bord eten. Hier heb ik te maken met klanten die datgene wat ik ze verkoop gebruiken voor hun eigen output als bedrijf. Dat was voor mij helemaal nieuw en een fantastisch mooie uitdaging!  

Gelukkig hebben we daar als Sligro een mooi hulpmiddel voor om bijvoorbeeld evenementen te organiseren in de regio zodat je naamsbekendheid krijgt. Hetzelfde geldt voor het lid worden van diverse businessclubs zoals de CCA, DNK, Ondernemend Assen etc. Dat helpt ook enorm. En ik heb kansen die hier voorbij kwamen zoveel mogelijk aangepakt. Borrels, proeverijen, ontbijtjes of wat dan ook, ik hield me er altijd mee bezig en ging daar continu naar toe.

Een voorbeeld is het Preuvement wat ik in 2013 bijvoorbeeld als evenement naar ons toe heb getrokken. Als hoofdsponsor en preferred supplier hebben we de afgelopen jaren een mooie samenwerking opgebouwd. Spijtig dat het event al 2 jaar stil ligt, maar de eerst volgende editie zal een knal feest worden!!

Daarnaast is dit geen makkelijk vak want wij hebben uiteraard ook nog concurrentie van andere groothandels in bijvoorbeeld Groningen. Ook ondernemers shoppen her en der, maar als jij ze op het juiste moment treft of aanspreekt en iets voor ze kan betekenen? Dan komen ze ook gewoon weer bij jou als ze iets nodig hebben. Dat vind ik mooi! Sligro is groot geworden door hele trouwe klanten.  

Denk groot, verkoop groot! Netwerken is ook hier de sleutel naar goede verkoopcijfers..

Een stukje inrichting en logistiek.. 
Kun je de vestiging in Assen kort omschrijven qua inrichting en logistieke processen? 

Sligro Assen heeft een oppervlak van 4000m2. De klant komt hier fysiek in de zaak, we doen dus niet aan orderpicken en bezorgen. Als vestiging worden wij bevoorraad vanuit het centrale magazijn in Veghel. Als klanten wel bezorgd willen hebben dan wordt dit verzorgd door ons Sligro bezorgservice in Drachten waar de bestellingen binnenkomen en worden afgehandeld. Zij doen een deel van onze bevoorrading ook, net als die van andere Sligro’s in Noord Nederland.  

We hebben geen versafdelingen maar leveren dat wel op bestelling vanuit onze freshpartners die dit rechtstreeks aan ons uitleveren. Wij hebben als Sligro Assen veel klanten, zoals bijvoorbeeld cateraars, die hiervan gebruik maken. Het voordeel is dat dit kort van te voren nog besteld en geleverd wordt en dat je er niet mee blijft zitten. We kunnen  dus elke dag verse vis, vlees, groente, fruit, brood en zuivel krijgen. Het hebben van versafdelingen heeft te maken met het marktgebied en het aantal vierkante meters. Hier in Assen kan dat niet uit, maar in Groningen wel omdat daar veel meer horeca zit en het marktgebied vele malen groter is.  

Wat we uiteraard wel hebben is een hele grote wijnafdeling met mensen die echt kennis van zaken hebben. Hier onderscheiden we ons ook echt mee en we treden er ook vaak mee naar buiten. We hebben hier regelmatig wijnproeverijen gehad.

En verder hebben we natuurlijk alles op gebied van food- en non food, zoals alles voor kantoor. Van meubels tot diverse kantoorartikelen. En het meeste komt uiteraard in grootverbruikersverpakkingen.

We hebben leuke exclusieve assortimenten die je in normale supermarkten niet ziet.

Ik heb het gezien. Dit is geen vestiging van doosjes schuiven, maar pallets met dozen schuiven. Wat een bedrijvigheid en grote hoeveelheden! Indrukwekkend die oneindige grote stellages met producten.  

Het afzetgebied en de klanten van de Sligro Assen.. 
Wat is je afzetgebied en wat voor type klanten komt hier?

Wij werken met postcoderegio’s. Bij mij stopt het ongeveer bij Zuidlaren, maar we gaan wel zo ver door als Hoogeveen omdat daar niks anders in de buurt zit. Wij hebben daar wat dat betreft ook echt een gat in de Drentse markt mee gevuld. Klanten uit die hoek moesten tot 2012 nog naar Groningen, Emmen of Zwolle rijden om groot in te kopen, dus die waren heel erg blij met ons, en wij met hun natuurlijk.    

Ons klantenbestand is verder zeer gemêleerd. Horeca bijvoorbeeld is natuurlijk een heel groot begrip. Daarom hebben wij al onze klanten in klantencategorieën ingedeeld. Van cateraars, tot alle soorten restaurants, cafe’s, sportclubs, schoolkantines enz. Maar binnen deze hoofdcategorieën heb je natuurlijk ook weer veel subcategorieën. Dit leggen wij allemaal vast bij inschrijving en staat in de klantenpas waardoor we alle aankopen per categorie kunnen onderscheiden en monitoren.  

Eigenlijk overal waar eten en drinken wordt verkocht zijn wij al snel een partner op gebied van inkoop.  

En wat ook een ontzettend belangrijke voor ons is, is het MKB. Dit is een hele grote groep, ook in Assen. Of je nou garagehouder bent, een advocatenkantoor hebt of in de maakindustrie zit. Dit soort bedrijven hebben altijd een Sligro pas. Dat is makkelijk voor het koffiepakket, schoonmaakmiddelen, allerlei disposables, printpapier of andere kantoorartikelen.

De Sligro heeft zijn plek wel veroverd in Assen en ver in de regio. Men kan inmiddels niet meer zonder! 

De band met de CCA, de stad en het belang van netwerken..
Je bent naast lid ook een zeer actieve schakel in onze evenementen. Vertel! 

Assen heb ik leren kennen als hele leuke stad met een goed ondernemersklimaat die onze zaak omarmd heeft. De CCA speelt hier een grote rol in en de samenwerking is altijd prettig geweest. Ik ben vanaf dag 1 lid omdat ik heel erg geloof in lokaal netwerken. De gunfactor in onze branche is echt belangrijk dus daarvoor moet je constant je gezicht laten zien of je stem laten horen om iets voor die ondernemer te betekenen. In netwerkverenigingen zitten veel MKB’ers en potentiële klanten, dus dat betaalt zich terug.  

Ik ben in de CCA activiteitencommissie gegaan omdat ik het leuk vind om te organiseren en ik mijn netwerk daar in kon gebruiken. Maar het was ook goed voor mij en ons omdat ik vaak betrokken werd bij events en het leveren van bijvoorbeeld kerstpakketten. En ik zie veel leden natuurlijk terug in mijn winkel om te shoppen. Dat is een win win situatie.  

Het vergaderen met de activiteitencommissie deden we altijd hier bij mij op kantoor. Onder het genot van een mooi wijntje kwamen Levi, Peter en ik dan vaak tot leuke creatieve ideeën voor onze events. En ik ben een door de Sligro opgeleid wijnkenner, dus reken maar dat ik goede flessen uitkoos..  

Ik heb veel aan de CCA gehad en leuke events met ze gedraaid. Het leukste event was voor mij de ‘Kerstdrivethrough’ in 2020, waar we heel creatief moesten zijn, en het golfen op de DGCC in de zomer.  

Het is een prettige bijkomstigheid dat de CCA met jou een echte wijnkenner binnen de gelederen had met evenementen. Zeker met de kerstpakketten pakte dat altijd goed uit.. Santé!  

De Coronacrisis; Klappen en kansen..
Nou Jan-Anne, kom der maar in, hoe ging het er hier aan toe?  

Natuurlijk hebben wij als groothandelbranche een enorme klap gekregen van de Coronacrisis. De hele horeca lag en ligt ook nu weer op zijn gat. Dat is met name funest geweest voor de bezorgservice die de grootste tik heeft gekregen. Maar in de fysieke zelfbediening zijn we juist gegroeid door alle extra klanten die we hebben getrokken. We hebben in 2020 het meest rare jaar ooit gehad. EN het blijven natuurlijk ook nu weer vervelende, onzekere en rare tijden.  

Corona was helemaal nieuw. Maar ik merkte wel al in februari 2020 dat het hier veel drukker werd. We zagen dat lang houdbare producten de tent uitvlogen en er ook bij ons een run kwam op wc papier haha. Maar daar raak ik nooit doorheen, want ik heb er pallets vol van staan in tegenstelling tot een supermarkt met beperkte hoeveelheid in de schappen.

Ook op gebied van hygiëne was ik ingespeeld op de vraag en verplichting. Ik heb toiletten waar je je handen kan wassen, en aan handenontsmetter, handschoentjes en handdoekjes heb ik ook nooit gebrek.  

In maart 2020 was het volop in het nieuws dat de supermarkten het niet aan konden. Wij hebben daarom 2 momenten gehad in de lockdowns dat we overheidswege open mochten voor particulieren om de druk op normale supermarkten te ontlasten. Zonder Sligropas boodschappen doen, ongekend!

Dat hebben we geweten. Op een donderdagochtend in maart 2020 bracht NU.nl dit nieuws, en binnen no time stond het hier zwart van de auto’s en was het hier stervensdruk. Dat was echt gekte!

We hebben zelfs bewaking voor de deur gehad om alles in goede banen te leiden, een keer in maart en later in november. Dat zijn bijzondere momenten geweest met torenhoge omzetten.

We hebben geschoven met personeel uit de bezorgservice uit Drachten die geen werk hadden maar ons wel konden ondersteunen. Maar ik heb ook producten verkocht van bedrijven die zelf dicht moesten.

Door deze extra drukte hebben we een experiment gehouden door op zaterdagmiddag langer open te blijven. Dat liep als een trein! Daarom is de zaterdagmiddag een blijvertje geworden voor ons. Normaal waren we open tot 13.00 uur, maar nu sinds maart 2020 tot 17.00 uur. Dat loopt nog steeds erg goed. 

We hebben ook kansen verzilverd door nog meer de MKB klant aan ons te binden. We hebben in deze periode veel meer kunnen omzetten dankzij deze branche. Dat is ook een echte teamprestatie geweest. En ondanks de klappen door de Coronacrisis gaat de Sligro gewoon verder met investeren en uitbreiden zoals nu in België. Het vertrouwen is erg groot dat alles zich op een manier herstelt die goed is voor ons.

Wat ik in deze periode ook gezien heb is dat de creatievelingen in de horecabranche zich nu konden onderscheiden door ook in de Coronacrisis te kunnen verkopen. Dat vind ik mooi!  

Interessant om te horen wat voor verschuivingen er dan plaatsvinden in zo’n crisis en hoe een groothandel als de Sligro hier een goede graadmeter voor is.

Nieuws en afsluitend..
Jan-Anne, je hebt ter afsluiting nog een behoorlijk nieuwtje te vertellen.. Brandt los!  

Jazeker, om maar met de deur in huis te vallen, ik ben per 1 januari 2022 vestigingsdirecteur van de Sligro in Groningen geworden. Na ruim 9 jaar Assen gedraaid te hebben werd het voor mij tijd voor een volgende stap in mijn carrière en deze zie ik heel erg zitten.

Vanuit mijn verleden heb ik een goede binding met Groningen. Ik ben een echte Noorderling, heb in de stad gewoond en ben er naar school geweest. Dit is dus thuiskomen voor mij en ik denk dat ik daar heel goed pas.

Helaas ga ik dus binnenkort afscheid nemen van zowel de Sligro Assen als de CCA, mijn werk zit er op. Omdat er nog geen opvolger in Assen is ben ik hier begin 2022 nog wel 2 halve dagen in de week te vinden om de processen en het team te ondersteunen, en een opvolger in te werken.

Sligro Groningen is maar liefst 2x zo groot als Assen, met fresh-partners in de zaak en een veel groter verzorgingsgebied. Dit is zeker in deze tijd een ontzettend grote maar mooie uitdaging waar ik veel zin in heb. Ook daar zal ik weer lid worden van diverse netwerkclubs. Het mailtje naar de Commerciële Club Groningen is er al uit. 

Ik heb in Assen in al die tijd natuurlijk flink wat opgebouwd aan klandizie en contacten. Er is hier, zeker in de Coronacrisis heel veel gebeurd, en dan doet het ook wel wat als je weg gaat hoor..

Ik heb hier een prachtige tijd gehad met mijn top team waar ik erg dankbaar voor ben en met veel plezier op terugkijk. 

Het is mooi om te zien hoe betrokken je bent Jan-Anne. En de CCA gunt jou deze stap zeker! Al vinden we het erg jammer dat je weg gaat want je was een belangrijke pion in onze activiteitencommissie.

En dat het wat met je doet is te merken.. Maar je hebt genoeg tissues op voorraad hier toch? 😉

Veel succes in Groningen!

Met grote bulkachtige groeten,

CCA Assen

Copyright © 2020 Commerciële Club Assen. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Realisatie door Welldotcom - Puntgaaf Internetbureau