Ludo Mennes

Rabobank

Wat doe je en welk effect heeft de crisis op jullie business?
Ik ben werkzaam als directeur van de Rabobank in Assen, verantwoordelijk voor de Particuliere en Zakelijke dienstverlening en mag leiding geven aan de kantoren in Assen, Beilen, Zuidlaren en Gieten.
De crisis heeft in zoverre impact op onze business dat wij direct na het uitbreken met man en macht ons best hebben gedaan om alle zakelijke en particuliere klanten zo goed als mogelijk bij te staan met het regelen van de uitstel van rente- en aflossingsverplichtingen en invulling geven aan de steunmaatregelen. Daarnaast hebben wij vanuit veiligheidsoptiek onze dienstverlening zoveel als mogelijk fysiek afgeschaald op één vestiging en gezorgd dat alle medewerkers thuis kunnen werken. Gelukkig laat ons werk het goed toe dat wij vanuit huis kunnen werken en onze klanten kunnen bedienen.

Hoe zien jouw dagen er sinds corona uit?
Kort door de bocht veel video calls de hele dag door. Waarbij ik merk dat mijn spanningsboog korter is dan normaal (videobellen is intensiever dan regulier overleg). Sinds de uitbraak wandel ik iedere dag aan het begin van de avond met mijn echtgenote, meestal in het Drentsche Aa gebied, om de dag door te spreken en het hoofd leeg te maken.
In de eerste weken had ik vooral veel crisisteam overleg, naast mijn functie ben ik voor de provincies Groningen en Drenthe binnen Rabobank voorzitter van het crisisteam.
Inmiddels is de situatie genormaliseerd en heb ik geprobeerd zo snel als mogelijk de reguliere overleggen weer op te pakken, alleen nu vooral vanuit huis via Teams. Iedere week bel ik daarnaast met klanten om te horen hoe het met hen en de ondernemingen gaat. Aandacht en betrokkenheid vind ik erg belangrijk.
Inmiddels zijn we aan het opschakelen om de kantoren weer te openen voor klanten en te kijken hoe we geleidelijk aan weer op veilige manier deels terug kunnen naar kantoor.

Wat is je grootste zorg / uitdaging?
Mijn grootste zorg ligt bij de duur van de crisis en daarmee de impact op de economie. Als het bedrijven slecht gaat, dan voelen wij dit als bank ook.
Mijn grootste uitdaging om juist in tijden van crisis er voor onze klanten en voor mijn eigen medewerkers te zijn met passende dienstverlening en aandacht. Ik ben oprecht trots op de manier waarop mijn collega's klaar hebben gestaan om onze klanten te helpen en de manier en snelheid waarmee de steunmaatregelen 'uit de grond zijn gestampt'. Onder druk wordt alles vloeibaar is wederom maar weer eens gebleken! Het gevoel van samen was echt heel tastbaar.

Hoe ga je om met deze crisis?
De meest prikkelende spreuk die ik de afgelopen maanden heb gehoord was van Loesje: "De natuur is in overleg of de mens mag blijven". Deze spreuk houdt mij bezig: "Wat leren wij van de crisis, welke boodschap geeft de aarde ons terug"?!
Ik hoop dat wij na de fase van overleven vooral ook wat leren van deze crisis. Kunnen we zaken als verduurzaming/circulariteit versnellen, kunnen we op een andere manier gaan (thuis)werken (minder reizen, minder overleggen), wat betekent de sterk toegenomen digitalisering voor onze dienstverlening??
Ik bespeur bij mijzelf in ieder geval een aanzienlijk mate van onrust en haal mijn rust juist door veel buiten te zijn. De natuur is de afgelopen maanden mooier dan ooit geweest (althans zo lijkt het).

Wat doe je nu om deze periode zo goed mogelijk door te komen?
Ik merk dat ik zelf behoefte heb aan fysiek contact met mensen voor inspiratie en het sociale element. Vanwege het verplicht thuiswerken was dit de afgelopen periode niet mogelijk.
Ik merk dat ik bewuster omga met mijn tijd door de andere manier van werken. Voor Corona had ik gemiddeld 3 avonden in de week bijeenkomsten en externe activiteiten. Ik vraag me oprecht af wat hier de effectiviteit van is en of wij met elkaar kunnen afspreken om dit terug te brengen.
Door Corona en de thuiskomst van studerende kinderen heb ik meer en bewuster tijd doorgebracht met mijn gezin en ben vooral veel buiten in de natuur.

Heb je tips & tricks en/of leermomenten voor andere ondernemers?
Ik heb enorm veel respect voor de positiviteit en veerkracht van ondernemers. Ik geloof erg in samenwerking, hier ligt een deel van de oplossing voor ons allemaal.
Wat mij opvalt is hoe belangrijk het is dat bank en bedrijven elkaar juist in tijden van crisis opzoeken en ondersteunen. Mijn belangrijkste tip is tijdloos, zoek elkaar actief op en zie de bank ook als sparringpartner, naast de verstrekker van een zak geld. Transparantie en kwetsbaarheid zijn geen zwaktes, maar getuigen juist van kracht! Ik denk graag mee en zet mijn kennis en netwerk in!


Ludo Mennes
Rabobank Assen en Noord-Drenthe

Copyright © 2020 Commerciële Club Assen. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Realisatie door Welldotcom - Puntgaaf Internetbureau