Leden vertellen

Freddy Reugenbrink

DSV

Vandaag vloog toog ik, Ger van Gerregelt, naar Eelde om daar op het bedrijventerrein van het vliegveld te spreken met Freddy Reugenbrink van DSV, een van de grootste bedrijven in de wereldwijde logistiek. Freddy is al 11 jaar de commerciële man en bedrijfsleider van deze vestiging op deze interessante locatie. Sinds vorig jaar is hij ook lid van de CCA en dat benoemen we graag even!

DSV, een werelds bedrijf..

Freddy, kan je het bedrijf DSV kort voorstellen qua ontstaan en vertellen wat jullie doen?

Zeker. DSV is een van origine een Deens concern en inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijde logistieke organisatie. We zitten met kantoren in meer dan 80 landen  over de hele wereld en zijn een van de grootste spelers op de logistieke markt met een grote ervaring in deze dynamische branche.

DSV in Eelde houdt zich bezig met het vervoeren van vracht  over zee, door de lucht en met de trein, maar we hebben ook een divisie solutions  die zich bezig houdt met warehousing en road voor het vervoer over de weg.

Klinkt werelds! En een vracht aan kennis inmiddels zo te horen..


DSV op vliegveld Eelde, marktleider ter land ter zee en in de lucht

Wat is de achtergrond van de vestiging Eelde? Wat doen jullie hier zoal? Is er een specialisatie?

Bij DSV in Eelde werken op dit moment 15 mensen en het bestaat al ca. 25 jaar.

Dat we op deze mooie centraal gelegen plek zitten is historisch gegroeid en heeft zijn grondslag met het vliegveld, maar het komt ook goed van pas vanwege ons werkgebied Noord-Oost Nederland.

DSV Eelde verbindt namelijk dit gedeelte van ons land met de rest van de wereld. Vanuit hier regelen we alle treinzendingen van en naar China voor heel Nederland. Dit gaat over de oude Silkway route. *

Wij zijn 1 van de grootste spelers voor de regio Noord en Oost Nederland. Dat betekent dat naast treinvracht ook alle lucht- en zeevracht van over de hele wereld naar dit gedeelte van Nederland toe brengen. Deze logistieke keten sturen wij vanuit hier aan. Dit doen we niet alleen voor zendingen van en naar Nederland, maar juist ook veel internationaal. Zo hebben we bijvoorbeeld net nog een grote zending aangestuurd van Shanghai naar Sydney. 

* De Silkway route is een klassieke zijderoute of zijdeweg was een netwerk van karavaanroutes door Centraal-Azië, waarlangs gedurende vele eeuwen handel werd gedreven tussen China en het oosten van Azië aan de ene kant en het Midden-Oosten en het Middellandse Zeegebied aan de andere kant. 

Mooi om vanuit jullie kantoor vracht op deze historische route aan te sturen. Veelzijdige job! 😀

 

Het effect van de Coronacrisis op de logistiek

Wat is het effect van de Coronacrisis op de logistiek en wat merken jullie hiervan?

Door Corona is de hele wereld in onbalans, zowel productietechnisch als logistiek. Dat begon al toen Corona alleen nog maar in China zat. De handel en het vervoer hiervan staat behoorlijk onder druk waardoor alles wel zo’n 4 weken langer duurt. Dit drijft de prijzen voor vervoer natuurlijk enorm op, tot wel 5 of 6 keer zo duur en het einde is helaas nog niet in zicht.

Op 1 klein artikel die in bulk verscheept en weinig volume per stuk vraagt, zoals kleding, ga je het minder merken. Maar koop je bijvoorbeeld grotere goederen die veel containerruimte vragen zoals tuinsets, banken of machines, dan zul je prijsverschillen zien of in de toekomst meer gaan merken. Die hogere transportkosten zullen worden doorberekend. 

Reden te meer om eens wat vaker lokaal te shoppen bij de regionale meubelmaker..

 

File op het Suez kanaal

Hebben jullie de effecten gemerkt van de opstopping in het Suez kanaal met de ‘Ever Given’?

Wij hadden 5 containers op dat schip en daar achter zaten schepen waar wij in totaal 80 containers op hadden zitten. Dus dat hebben we zeker gemerkt qua vertraging en merken we nog steeds want het ritme is nog lang niet hersteld.

Een schip moet eerst van zijn vracht af voordat die terug kan met nieuwe gevulde containers. En ze moeten nu allemaal veel langer op elkaar wachten met lossen. Het is een soort cirkel. Je kunt het vergelijken met een busdienst van Assen naar Groningen. Als daar ergens door een file een vertraging ontstaat, dan rijden er vrij vlot ook geen bussen meer van Groningen naar Assen. Qua bussen is zoiets regionaal vrij vlot op te lossen, maar containers speel je niet zo maar even vrij in een ander deel van de wereld om dat op korte termijn op te lossen. Daarnaast duurt het ca. 60 dagen voordat het schip weer in Azië is.

Grofweg 90% van de vracht over de wereld wordt nog steeds per boot over zee verscheept, dus dit heeft een grote impact op deze sector. Er is ook maar een beperkt aantal schepen over de wereld die dit soort grote hoeveelheden vracht kunnen vervoeren. 

Nu slaan ze in China bepaalde havens over om sneller op locaties in de wereld te zijn om zo wat tijd in te halen. De Ever Given ligt overigens nog aan de ketting inclusief de vracht. Dat heeft te maken met verzekeringen en claims. Ze zijn nu aan het bepalen wie er voor de schade op moet draaien. In de meeste gevallen gebeurt dat volgens de Averij Grosse regeling. In zo’n geval wordt de schade verhaald op de belanghebbenden. Bij DSV kunnen we trouwens ook transportverzekeringen verzorgen, zodat een klant het risico van Averij Grosse afgedekt heeft.

 

Zijn er containers te kort?

Niet te kort, ze staan alleen op de verkeerde plek in de wereld en het is lastig om dat allemaal weer goed verdeeld te krijgen. Er staan een bijvoorbeeld een paar miljoen containers vast in Amerika. Dat heeft te maken met de infrastructuur daar. Schepen liggen momenteel soms weken of langer voor de kust voor ze kunnen lossen. Dat levert enorme wachttijden op. De rest van de wereld heeft die containers ook nodig dus daarom is er een tekort. 

Een lesje logistiek! Deze zee aan informatie verheldert de boel en klinkt logisch..

 

Ontwikkelingen op gebied van logistiek

Zijn er ontwikkelingen in de logistiek die jullie hier merken?

Wij volgen de wereldhandel en we zien dat Vietnam, Cambodja en Myanmar opkomende productielanden zijn. Maar we kunnen niet zonder China op korte termijn dus daar blijft het meeste vandaan komen. In China zelf zie je wel een beweging landinwaarts. Er wordt momenteel grootst geïnvesteerd in het ontwikkelen van de binnenlanden. Dat betekent dat er minder vracht via zee gaat maar weer meer per trein via die ‘Silkway’ route. Daar gaan wij zeker een rol van betekenis in spelen. 

Zo hebben leden van de CCA invloed op de wereldhandel en diens mooie routes, gaaf!

 

Lidmaatschap CCA

Je bent lid geworden van de CCA, leuk! EN welkom..

Klopt, ik doe het samen met Marco van Es onze accountmanager. We werden vorig jaar in Assen gevraagd door een ander lid. In de Coronatijd wilden we wat meer naar buiten toe treden. We vinden het van belang dat dit soort clubs er zijn, het is vooral leuk om lid te zijn en het werkt nooit nadelig. 

Zo is het Freddy, en leuk dat je laatst mee kwam wandelen met onze CCA Stadswandeling.

We zagen op de foto’s dat het je goed beviel en je de gerechten goed liet smaken.

Dus als iemand van de CCA handel nodig heeft vanuit ergens in de wereld? Stuur dan Freddy even een mailtje! Hij zorgt er voor dat alles op zijn plek komt..

 

 Groeten, Commerciële Club Assen

Copyright © 2020 Commerciële Club Assen. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Realisatie door Welldotcom - Puntgaaf Internetbureau