Leden vertellen

Harry Tupan

Drents Museum

Maandag 24 januari bracht ik, Ger van Gerregelt, een bezoek aan het Drents Museum. Ik had een afspraak met algemeen directeur en Assenaar Harry Tupan, al lange tijd trouw CCA lid en vaste bezoeker van onze events. Aan het einde van de laatste lockdown de ideale timing om eens te vragen hoe men zich er hier doorheen heeft geslagen en meer!

De geschiedenis van een ambitieus museum..

Hoe lang bestaat het Drents museum al en hoe wordt iemand er algemeen directeur?

Het Drents Museum bestaat al sinds 1854 en is daarmee één van de oudste musea van ons land.

Directeur worden is op zich wel een klus, want zoveel directeuren zijn er niet geweest in de geschiedenis van ons museum. Je moet in ieder geval een goede opleiding hebben om dit te kunnen doen. Ik heb zelf kunstgeschiedenis en museologie gestudeerd in Groningen en Leiden. Ik werk hier al een decennia en ben hier in de tijd als conservator begonnen. Een conservator is een expert op een bepaald collectiegebied.

Je wordt directeur, omdat je iets extra’s kunt brengen. Je moet de organisatie meenemen in iets wat soms een droom lijkt, maar wat je werkelijkheid wil laten worden. En ik geloof heel erg in het inspireren van teams en in durven dromen. Als je durft te dromen kan je namelijk het onmogelijke mogelijk maken.

Er is in ons museum iets te beleven op gebied van historie en cultuur, maar je moet er als team wel heel sterk in geloven. Als je dat kunt overbrengen kan je dingen echt waarmaken, en dat doen wij.

Drenthe was voorheen niet zo populair maar dat is ten goede gekeerd, want Drenthe is hip. We hebben hier ongelofelijk veel te bieden naast rust, de schoonheid van de natuur, de infrastructuur op grond van fietspaden en ook cultureel. Toen ik hier kwam werken, trokken we 25.000 mensen per jaar. Dat is nu gemiddeld 200.000. Mijn ambitie is om nog meer mensen hier naar toe halen, want we zijn als team erg ambitieus. Met zijn allen geloven we in die ene droom. Dat maakt dat ik een ontzettend leuk vak heb waar ik ontzettend trots op ben.

Ik ben nu al onder de indruk van jullie aantallen en instelling! Die Drentse droom is in alles merkbaar.

De grootste culturele werkgever van onze provincie..

Hoeveel mensen werken hier eigenlijk en waar komen de meeste bezoekers vandaan?

Bij ons werken ruim 60 medewerkers en ca. 45 vrijwilligers. Vanuit het perspectief van de CCA zijn we dus 1 van de grootste werkgevers en leden. En in Drenthe zijn we één van de  grootste culturele werkgevers.

Van alle bezoekers komen er 99% uit eigen land waarvan weer 70% uit Noord- en Zuid-Holland. Dat bewijst dat veel mensen echt wel willen reizen om mooie dingen te zien en beleven. Verder hebben we regelmatig bezoekers uit Duitsland en we zien uiteraard altijd wel toeristen van over de hele wereld.

Dan weten we bij deze ook gelijk waarom we hier zo veel Randstedelijke accenten horen elk jaar.. 😊

Een artistiek inhoudelijke droombaan..

Wat houdt je functie in het kort in en hoe zijn de rollen verdeeld bovenin de piramide van het DM?

Ik ben als algemeen directeur verantwoordelijk voor de artistiek inhoudelijke zaken zoals de afdeling publiek, tentoonstellingen, collecties, conservatoren en educatie. Daarnaast hebben we een zakelijk directeur die zich bezig houdt met financiën, personeelszaken en facilitaire zaken waaronder bijvoorbeeld onze museumwinkel en horeca vallen. Verder ben ik als algemeen directeur voorzitter van de directie.

Je kan deze droombaan eigenlijk alleen maar doen als je hart voor historie en kunst hebt!

Drents Museum; Katalysator en omzetgenerator voor de Asser binnenstad en regio..

Hoe kijk jij aan tegen de positie van het Drents Museum in Assen en de regio?

We zijn heel belangrijk voor de stad en regio, omdat we heel veel bezoekers binnenhalen elk jaar. Wij genereren zo’n 10 tot 15 miljoen euro omzet per jaar extra voor het MKB dankzij deze bezoekers. Dat is denk ik nog meer dan de TT-week. Mensen wandelen de binnenstad in en gaan ergens wat eten of drinken, kopen kleding, lopen even over de markt enzovoort. Wij zorgen voor een hele grote economische spin-off en laten hier ook geregeld onderzoek naar doen.

Daarnaast hebben ook andere culturele instellingen en bedrijven in de regio en provincie hier baat bij, omdat mensen toch vaak een dagje Drents Museum combineren met bijvoorbeeld een ander museum in de regio. Dit stimuleren wij ook. Maar uiteindelijk gaat het om de onderlinge samenwerking in onze stad. Daar maakt het museum gewoon onderdeel van uit. Hier kom ik zo nog even op terug.

Ik had nog niet eens zo stil gestaan bij deze toeloop, maar dit zijn indrukwekkende aantallen!

Toonaangevende tentoonstellingen en een topteam met mondiale ambities..

Jullie halen grote exposities naar Assen, hoe realiseren jullie dat?

Allereerst, ik heb echt een superteam om me heen en we hebben hele goede ideeën zoals nu Frida Kahlo. In 2008  hadden we met het uiterst succesvolle Terracotta leger de meest succesvolle tentoonstelling van Nederland met 354.000 bezoekers. We hebben de Dode Zeerollen hier gehad wat ook een tentoonstelling van wereldformaat was. Volgend jaar hebben we Van Gogh in Drenthe, dus we maken echt hele mooie mondiale projecten hier. En mensen denken wel eens dat dit soort grote tentoonstellingen alleen in grote steden passen, maar wij bewijzen vaak het tegendeel. Het is net als met sterrenrestaurants, de echte liefhebbers willen er wel voor reizen.

Als hoofdstad van Drenthe maken we toch regelmatig mondiaal indruk! Mooi om te horen dat door het Drents Museum zoveel liefhebbers in een moderne en constante trektocht naar onze stad komen.

Droom samen over wensen en ambities en maak het werkelijkheid.

Wat kenmerkt het Drents museum? Waar putten jullie inspiratie, kracht en steun uit?

Ik denk dat wij een organisatie zijn die geloven in dromen door het schijnbaar onmogelijke mogelijk te maken. We hebben een team dat volledig in zijn kracht staat. Daarnaast hebben we goede stakeholders om ons heen die ons steunen. Ook vanuit de lokale politiek en andere organisaties krijgen wij veel steun.

Verder willen we dat het Drents Museum midden in de samenleving staat. Wij zijn een maatschappelijk onderdeel van een veel groter geheel vanuit de cultuur. Deze ambitie streven wij ook dagelijks na.

De kracht van ons museum is dat we enerzijds hele grote internationale tentoonstellingen houden in onze grote expositiezaal van 1000m2. En in de kern van het gebouw besteden we aandacht aan onze Drentse collectie die we nu aan het revitaliseren zijn. Er komt een nieuwe collectiepresentatie waarin 20 iconische collectiepunten vanuit een universeel perspectief worden bekeken.

De bedoeling is dat typisch Drentse items en onderwerpen dan ook aantrekkelijk worden voor mensen elders uit het land en ook juist internationaal. Dat is uniek in Nederland.

Dit doet erg Martin Luther King’s aan, ‘I have a dream’... Maar het is niet voor niks dat wij een weg naar de beste man vernoemd hebben in onze stad.. 😉

Het Drents Museum als toonaangevend museum nieuwe stijl.

Hoe onderscheiden jullie je vandaag de dag als museum?

We hebben een grote educatieve afdeling en we zijn een ervaringsplek voor geschiedenis en cultuur geworden. We willen zo breed mogelijk mensen hiervan laten genieten. Maar ons grootste speerpunt is dat we het cultuurtoerisme bevorderen en op dit gebied de portal van Drenthe willen worden.

Je komt hier om te kijken naar bijvoorbeeld de opstelling die over de hunebedden gaat, de trechterbekercultuur, om vervolgens de provincie in te trekken om daar de hunebedden zelf te bekijken en naar het Hunebedcentrum in Borger te gaan. Op deze manier wordt het voor bezoekers nog leuker om langer in Drenthe te blijven. We willen een museum nieuwe stijl zijn waarin we dus niet meer alleen verzamelen, bewaren en tonen, maar ook een ontmoetingsplaats en doorgeefluik zijn. Ook voor mensen met een niet-Nederlandse achtergrond. Het Drents Museum moet het begin zijn van een culturele reis waar men historie niet alleen bekijkt maar ook beleeft.

Of je nou interesse hebt in geschiedenis, cultuur of het ondernemerschap, iedereen kan iets van het Drents Museum (nieuwe stijl) leren!

De Coronacrisis..

Je vertelde dat jullie 40 weken dicht zijn geweest, dat is ontzettend lang!

Dat klopt, het is het grootste verdriet wat we hier gehad hebben vorig jaar en januari dit jaar. Omdat we zo vaak moesten sluiten konden we niet de aantallen mensen ontvangen om te genieten van de schoonheid van Frida en de rest van ons museum als we gewenst hadden. Ik vond het verschrikkelijk voor onze bezoekers maar ook voor onze medewerkers die uit hun werkcontext werden gehaald.

De allergrootste pijn vind ik dat de gehele culturele sector zo lang dicht is geweest en dat we mensen niet hebben kunnen meenemen in de schoonheid en de verhalen die we willen vertellen. Dat vind ik nog erger dan het financiële verlies dat we geleden hebben.

We hebben erg veel geld verloren aan de nu lopende expositie van Frida Kahlo. Dat gaat om grote bedragen per dag en we verliezen daarmee ook ons investeringsmodel voor de toekomst. Deze inkomsten worden normaal grotendeels gebruikt om nieuwe exposities te bekostigen. Zo’n tentoonstelling als Frida kost een vermogen en daar moet je wel geld voor hebben. Mensen denken vaak onterecht dat wij volledig aan een subsidie-infuus hangen, maar dat is helemaal niet zo. Wij moeten voor zeker 50% onze eigen broek bekostigen en ophouden.

Gelukkig zijn we nu weer sinds kort open en daar zijn we heel erg blij mee. Achter de schermen zijn we continu bezig geweest om alles gereed te hebben voor bezoekers.

We proberen de Frida-tentoonstelling te verlengen, omdat we de ambitie hadden om hier 300.000 bezoekers op te trekken. Dat gaat door corona sowieso niet lukken, want door de maatregelen zitten we pas op 100.000, maar we gaan wel echt ons best doen om nog zoveel mogelijk bezoekers naar deze unieke tentoonstelling te trekken.

Respect voor het feit hoe jullie de boel draaiende hebben weten te houden en klaar waren voor een vlotte heropening!

De band met de CCA, de businessclub met de meeste historie.

Wat is jullie band met de CCA en wat levert deze jullie op?

Ik ben er eigenlijk bijna altijd bij als er iets georganiseerd wordt. Dit doe ik niet alleen vanwege de leuke event, maar ook omdat ik het erg belangrijk vind om met ondernemers uit Assen te praten omdat we elkaar moeten versterken. Er zijn ook een redelijk aantal CCA-leden lid van onze eigen Businessclub Drents Museum. En ik vind het belangrijk om dat ook hier te zeggen, want hoe meer leden we hebben hoe beter het gaat met ons museum. Ik vind de CCA een ongelofelijk goede netwerkclub en we zijn er al heel lang met veel plezier lid van.

Jullie zijn zowel vanuit historisch als modern en toekomstig perspectief een ontzettend gerespecteerd en gewaardeerd lid van de Commerciële Club Assen. 

CCA leden met interesse in het Drents Museum? Bij deze een uitnodiging.

Harry, je wilde nog iets kwijt aan leden van de CCA?

Jazeker, ik zou het super leuk vinden als er leden van CCA zijn die eens wat meer van het museum willen weten. Laat ze me gerust een berichtje sturen. Ze zijn van harte welkom om eens met mij in gesprek te gaan. Ik leid ze ook met alle plezier rond en wil ze graag meer vertellen over de toekomstplannen van het museum en eventuele onderlinge samenwerkingen die er mogelijk zijn. Dit is een uitnodiging!

Bedankt Harry! Fijn dat we op deze manier wat meer te weten konden komen over je museum.

Erg interessant. En wij zijn als CCA natuurlijk ook trots en blij dat we jullie als vast lid hebben.

Hopelijk komt alles weer goed op gang en kunnen de deuren voortaan open blijven. 

Met culturele groeten,

CCA

Copyright © 2020 Commerciële Club Assen. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Realisatie door Welldotcom - Puntgaaf Internetbureau