Leden vertellen

Albert Spanjer

TCA Telecom & IT

Maandag 11 juli bracht ik, Ger van Gerregelt, een bezoek aan Albert Spanjer, eigenaar van TCA Telecom & IT.

  • Albert Spanjer, een Groninger op Drentse bodem..

Wie is Albert Spanjer en waar liggen je persoonlijke en zakelijke roots?

Ik ben geboren in Zuidlaren, maar heb een groot deel van mijn jeugd in Winsum gewoond. Na mijn schooltijd kwam ik in 1991 een locale vacature als junior verkoper tegen bij fotohandel Vaszlovszky in Winsum. Hier werd ik na een gesprek aangenomen.

De combinatie klantcontact en verkoop van apparatuur bleek iets te zijn wat mij wel lag, daarbij geholpen door mijn opleiding elektronica.

Ik heb me vrij snel bekwaamd in de fotovakhandel en heb in de beginperiode ook de fotovakschool gedaan. Medio 1994 zag ik ontwikkelingen in de markt die we zouden kunnen inpassen in ons concept. Het was de tijd dat mobiele telefoons opkwamen en daar zagen we wel wat in. We hebben toen een plan opgesteld voor een retailzaak in de fotovakhandel en in telefonie. We hebben deze de naam Foto en Phone gegeven.

Bij Foto & Phone verkochten we foto-, videocamera’s, maakten we pasfoto’s en ontwikkelden wij fotorolletjes. Daarnaast namen we mobiele telefoons, abonnementen en wat huistelefoons op in het assortiment.

Foto & Phone was ook in Winsum gevestigd in een winkelcentrum en daar werd ik, door het zelfstandige karakter van mijn functie als bedrijfsleider, voor het eerst bekend met ondernemerschap.

Ik ben altijd iemand geweest van bewijslast. Eerst laten zien en dan ging ik ervan uit dat erkenning en financiële groei ook wel zouden komen. Dat bleef helaas uit en besloot toen op zoek te gaan naar ander werk. Overigens heb ik dat soort ervaring wel meegenomen en doe daar nu mijn voordeel mee.

Had jij al zo’n voortschrijdend inzicht Albert? In 1999 kwam de eerste telefoon met camera op de markt.. 

  • Het ontstaan van TCA in Assen..

Albert, je bent grondlegger van jouw branche in Assen. Hoe is dat gegaan na je start als camera-expert?

Omdat het ondernemen en zaken uitproberen mij dus blijkbaar wel lag, en met name telefonie toch echt wel een gat in de markt bleek, ben ik mijn eigen businessplan gaan opstellen op dit gebied. Het was niet mijn ambitie om voor me zelf te beginnen, maar solliciteren bracht ook niet het gewenste resultaat.

Ik heb van alles geprobeerd, bij diverse banken aangeklopt maar het was heel lastig om de financiering van een nieuw bedrijf rond te krijgen.

Ik had een hele sterke drive, maar geen geld. Dat was lastig, maar ik ben toch door gaan zoeken. Ik wilde namelijk heel erg graag en had feitelijk niets te verliezen.

In 1996 trof ik iemand die als vertegenwoordiger van Debitel werkte. Hij verkocht vooral als serviceprovider abonnementen voor de grote netwerken zoals Libertel en KPN. Het toeval wilde dat ook hij graag voor zichzelf wilde beginnen. En omdat ik ook wel mijn beperkingen kende, leek het mij een goed idee om dit samen met hem te doen. Gedeelde smart is halve smart.

Nadat we samen een plan hadden opgesteld konden we naar een vestigingsplaats en pand gaan kijken. Dit werd uiteindelijk Assen waar we een loods konden huren aan de Nijverheidsweg met later nog een locatie aan de Ketellapperstraat. Deze loods hebben we zelf verbouwd en ingericht zodat we van start konden gaan met ons bedrijf, TCA (Telecom Center Assen). Dit was in 1996. Onze bedrijfsvoering was gericht op zakelijke (mobiele) telefonie.

Mijn compagnon regelde de sales. Ik was van de techniek en bouwde dus bijvoorbeeld autotelefoons in. In die tijd waren dat nog behoorlijk grote units. Daarna werd het gelukkig per jaar een stuk kleiner. De oudere leden onder ons kennen vast de eerste Nokia’s nog wel , bijvoorbeeld het type 121, die bouwde ik bijvoorbeeld in. In een notendop is dat de start van TCA. 

Van eigen drive naar meerdere ‘drives’ voor je klanten! Wat een mooie connectie en brug naar je volgende fase als ondernemer..

  • De ontwikkeling van TCA; De opkomst van mobiele telefonie en bedrijfscentrales

Hoe is het verlopen nadat je officieel begonnen bent als telecombedrijf?

In 1998 zijn mijn compagnon en ik al weer uit elkaar gegaan. We zaten nog midden in de opstart en hadden geen stuiver. Hij had ambities die niet pasten binnen de financiële kaders van ons bedrijf. Ik lag toen nog elke dag in een oude trui autotelefoons in te bouwen, en hij speelde mooi weer. Na een tijdje begon dat steeds meer te wringen en zijn we uit elkaar gegaan.

Ik heb wel veel aan hem gehad, zonder hem was ik niet begonnen en we hebben ook leuke projecten gedaan. Eén hiervan was een actie waarbij we bij een zak hondenbrokken van Smolke een gratis Philips Fizz GSM telefoon weg mochten geven. Daar word ik nog wel eens aan herinnerd en was voor die tijd erg bijzonder.

Toen ik de zaak in mijn eentje ging runnen nam ik iemand in dienst die zowel telefoons als bedrijfscentrales kon installeren. Beide waren enorm in opkomst dus al vrij snel kregen we goede klandizie. Er ontstond groei en reuring, maar alles ging met vallen en opstaan.

Het bleek eigenlijk dat ik helemaal geen kaas gegeten had van ondernemen en deed alles op basis van intuïtie en fingerspitzengefühl. Ik was te goed van vertrouwen en slimme zakenmensen maakten hier wel eens misbruik van of verdraaiden zaken naar eigen inzicht en gewin. In dat tijdperk legde ik nog niet veel vast en daar heb ik wel van geleerd. Nu is dat anders, leg alles vast en zorg dat zowel afspraken, procedures als methodieken goed geborgd zijn.

Je hebt een hele interessante ontwikkeling meegemaakt in je branche! Van de eerste mobiele telefoons tot de smartphones van nu. En van de eerste USB stick tot je eigen TCA Cloud.. Super! Heb je nog acties met hondenvoer in de planning? 😉

  • Een sprong de toekomst in; Vallen en opstaan..

Hoe heb je het IT gedeelte naar je toe getrokken na verloop van tijd?

Het ging steeds beter en naarmate de jaren vorderden kwam er door de groei ook steeds meer personeel.

Zo kon het ook dat ik in 2008 de logische stap naar ICT kon nemen. Dat lag mooi in het verlengde van wat ik al deed. In die tijd zag je de transitie van analoge bedrijfscentrales die nog geluid maakten naar digitale centrales die software gebaseerd waren. In combinatie met wat we al deden zag ik hier wel synergie in.

Ik kocht aandelen in een ICT bedrijf en had toen naast telecommers ineens IT’ers onder mijn hoede. Die moest ik nog wel even met de neuzen dezelfde kant op krijgen. Dat bleek helaas in eerste instantie nog een brug te ver. In die zin was het geen succesvolle overname, want financieel heeft het me alleen maar geld gekost. Maar het was wel erg leerzaam omdat ik wist dat het de richting was waar we naar toe moesten.

Van 2010 tot en met 2012 hebben we dit veel intensiever en beter opgepakt en merkten we dat de markt er ook meer klaar voor was. Vanaf dat moment noemden we ons TCA Telecom en IT. Dit was ook het moment dat we zoveel als mogelijk de combinatie zochten in Telecom en Automatisering. Dat zie je nog altijd terug, want 60 tot 70% van onze klanten neemt beide van ons af. Inmiddels zijn we zover dat het al bijna niet meer los van elkaar gezien kan worden. Dat heeft onder andere de Coronacrisis ook wel laten zien door de het explosieve gebruik van bijvoorbeeld Microsoft Teams.

In 2017 hebben we nog een IT bedrijf overgenomen. Dat was ITHelps, die inmiddels BiebCloud is geworden. Een bedrijf enkel en alleen gericht op de digitale werkomgeving van bibliotheken. Het is maatschappelijk georiënteerd en dat is het leuke er ook van. Het is minder verhard zoals het MKB. In de bibliotheekbranche is loyaliteit belangrijker dan de prijs bijvoorbeeld. Als je een goede reputatie en band hebt opgebouwd telt dat zwaarder. Dat zien wij als relatief ‘oud’ IT bedrijf uiteraard veel terugkomen in onze klantenkring.

Van piepjes en rateltjes naar nulletjes en eentjes. Van geen cijfers tot mooie cijfers. Chapeau!

  • De diensten van TCA anno nu.

Hoe zien jullie diensten er anno 2022 uit? En wat is je markt?

Onze hoofdmoot is het verzorgen van een veilige digitale werkomgeving voor zakelijke klanten waarbij ons speerpunt Cybersecurity is.

Wat wij dus feitelijk doen is het automatiseren van werkplekken. Wij faciliteren de medewerkers van onze klanten met die tools om hun werk uit te kunnen voeren op een efficiënte en leuke manier. Daar ligt altijd een laag van cybersecurity over heen, die wij in maatwerk kunnen leveren al naar gelang wensen, budgetten etcetera.

Microsoft is een van onze belangrijkste partner en leveren daar diverse oplossingen van met diverse extra diensten zoals cybersecurity.

Ondanks dat we TCA Telecom & IT heten, gebruiken we het woord telecom eigenlijk niet meer. Dat is nu gewoon informatie en communicatie geworden.   

We zitten in een aantal verticale markten, zoals de maakindustrie, vrijetijd business en de financiële sector met een werknemersaantal van tussen de 30 & 150 medewerkers.

We hebben veel klanten in Assen, Drenthe en Noord Nederland dus hebben ons wel gericht op de regio.

Als we onze zaken goed willen beschermen moeten we dus even bij jou aan de gezellige mooi verlichte koffietafel komen zitten. Je levert maatwerk voor elke uitdaging zo te horen.

  • Alles onder controle..

Albert, ik ken jou ook als iemand die de touwtjes in handen wil hebben.. Hoe manage je dat nu?

Ik ben een echte control freak en heb zelfs een mok gekregen met “CONTROL FREAK” die elke dag op mijn bureau prijkt. Maar dat vind ik helemaal niet erg, het is een weerspiegeling van mijn betrokkenheid.

Maar tegenwoordig heb ik daar binnen mijn organisatie een veel betere en gezondere invulling aan kunnen geven, vooral dankzij mijn personeel..

Op een gegeven moment moet je een spiegel voorgehouden krijgen. Ik werkte 80 uur per week en was overal bezig. En toch was ik de belangrijkste factor in het vertragen van de groei van het bedrijf. Ik bemoeide me namelijk overal mee en dat was niet goed. Ook zat ik nog veel te vaak aan de servicekant.

In verschillende officiële en officieuze overleggen kwam naar voren dat ik te veel deed. Hier hebben we, mede door de input van de medewerkers afspraken over gemaakt. Het was even lastig, maar nu bevalt me dat uitstekend en worden er veel grotere stappen gemaakt. Het heeft onze organisatie veel meer momentum gegeven. Extra voordeel; Zo kan ik ook een keer de deur achter me dicht doen, zonder elke keer op mijn telefoon te hoeven kijken.

Dan heb je meer tijd om te mountainbiken in de Drentse bossen!  

  • Waarom ben je lid van de CCA

We hebben je nu 2 keer gezien bij een event Albert. Kom je na de zomer wat vaker langs 😊?

Ik was al lid van de businessclub van het Drents Museum, en ook van Ondernemend Assen voor wie ik in de het voorjaar van 2022 een BBQ heb georganiseerd op ons terrein wat erg leuk was. Ik vind het fijn om mensen te spreken, ik zie het als verrijking voor mezelf. Als daar toevallig wat handel uit voort komt dan is dat mooi meegenomen maar het is niet mijn primaire reden om lid te zijn. De CCA mocht als prominente Asser businessclub niet ontbreken vond ik zelf. De verbondenheid vind ik dus het meest interessant.

Wij zien je lidmaatschap als verrijking van onze club, EN I(C)T kennis binnen onze club.

  • Nieuwtjes of prikbordzaken?

Personeel gezocht. We zoeken nog een;

Verder hebben we diverse stageplekken beschikbaar:

  • Servicedesk ICT niveau 4
  • Administratie
  • Verkoop
  • Marketing

 Leuke quotes en weetjes over TCA

  • De reden dat ik met TCA in Assen belandde was omdat hier geen concurrentie zat. Anders had ik voor Groningen gekozen. Assen was toch een betere vestigingsplaats destijds.
  • Ik ben in eerste instantie ook in Assen komen wonen vanwege het werk maar ben in 2001 naar Emmen verhuisd waar ik met mijn vrouw en zoon woon.
  • Ik mag graag mountainbiken en neem regelmatig personeel mee als ze durven..
  • Bij TCA werken nu 20 full time werknemers. Onze servicedesk is het grootste en daarnaast hebben we medewerkers in marketing, sales, finance en administratie.
  • We staan er om bekend dat we met een klein team heel veel werk kunnen verzetten. Dat heeft uiteraard ook weer te maken met onze manier van automatiseren. Daar ben ik trots op.
  • We hebben nu een leuk initiatief bedacht samen met een ander CCA lid namelijk Veldsink en de Witte, een van de grootste zakelijke assurantiepartijen van Noord Nederland. Dat heet cyberveilig.online en rollen we op dit moment uit.
    Voorlichten, beschermen, verzekeren zijn de pijlers van deze website en samenwerking.

 Van 1996 tot 2022 in digitale vogelvlucht..

Bedankt voor alle veilige info en je lidmaatschap Albert!


Met versleutelde groeten,

Commerciële Club Assen

Copyright © 2020 Commerciële Club Assen. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Realisatie door Welldotcom - Puntgaaf Internetbureau